Containerschip MS Elbcarriër - Rotterdam - Dublin - Rotterdam 2015

Containerschip: ELBCARRIER R’dam – Dublin – R’dam sept 2015.

Evenals in 2014 een verslagje van een reis met een containerschip, dit keer met de Elbcarrier. Dit keer is geboekt via SEA TRAVEL in Zwolle. zie www.seatravel.nl Dit kantoor is eigenlijk een verlenging van het Duitse kantoor: Frachtschiff -Touristik Kapitän Zylmann GmbH.

Wat voor ons één van de criteria was voldoende brede bedden. Na goed in de scheepsbeschrijving te kijken blijkt dat men vaak 120 cm brede bedden heeft, dit voor 2 pers. vinden wij te smal na 40 jr getrouwd te zijn. Zodoende kwamen wij uit, voor deze reis, op een hut met stapelbed.

01 sept.

Rond 17:00 gemeld bij de portier aan de Reeweg in R’dam.Bij aankomst aan boord werden we opgewacht, de koffer aan boord gedragen en naar de hut gebracht. Deze bleek niet in de opbouw te zijn (zoals we verwachtte) maar in het schip zelf. Navraag leerde dat in de opbouw alleen maar 1 pers. hutten zijn. Zodoende kwamen we in een 2 pers hut op het laagste dek uit. Je hebt wat minder uitzicht, echter de ramen op de nieuwere schepen worden ook steeds bescheidener hebben we geconstateerd.

Dit in tegenstelling met de WEGA waarmee we afgelopen jaar ruim een week op zijn geweest, waar een ruime 2 pers. hut in de opbouw was met een natte ruimte.
Gelijk werd een rondje schip gemaakt om ook de veiligheidsvoorzieningen ed uit te leggen. Daarna konden gelijk aan tafel voor het avondeten. De wensen werden genoteerd wat we wilden bestellen bij de kapitein. Deze kapitein hanteert een sober pakket, wel bier en frisdrank maar niet direct tegen taxfree prijzen. Geen wijn of sterke drank, sigaretten wel taxfree. De hut op orde gebracht door de spullen uit te pakken en een wijntje van ons zelf maar genomen

02 sept.

De gehele avond en nacht werden de containers gelost en geladen, wat voor Liesbeth nogal onrustig was. Om 06:00 hr. ging de hoofdmotor aan, die na 2dagen rust even warm moest draaien. Rond 07:00 richting Maasvlakte waar we rond 08:45 vastmaakten in de Amazonehaven, voor de laatste containers.

Vertrek om 11:30 hr. Vlgs het plan loopt het schip 6 hr. achter op het schema. De laatste container staat aan boord en nagenoeg gelijk is het losgooien en varen. Met het zonnetje gaan we zo op stap.
Onderweg zien we de regen boven Engeland, maar blijven zelf droog. We zijn op zee, dus het natje en droogje worden bij de hut afgeleverd. Ondanks dat er wordt gevaren op diesel olie houden we de snelheid er in. Ten zuiden van Southampton mag over gegaan worden op de goedkopere zware olie.

Rond 20:00 hr zitten we tussen Dover – Calais, aan veerboten geen gebrek hier. Hoe het aan de Franse kant er voor staat met de vele wachtende vluchtelingen blijft onzichtbaar. Na de zonsondergang laten we de officier van de wacht alleen achter. Daar op het benedendek onze hut is moet je vanaf de brug 93 treden naar beneden, dus ook evenzoveel omhoog!

03 sept. Op zee.

Goed dat de wekker was gezet om 07:30 hr., anders was het ontbijt al weer afgeruimd. Het weer was mooi helder en zonnig maar met een temp. van 18°C, veroorzaakt door een noorden wind, maakt dat je toch snel weer naar binnengaat. Met een Russische kapitein komen toch zo een aantal onderwerpen ter sprake die soms de vorm van een spiegel voor houden hebben. Maar men zet ook vraagtekens bij bepaalde beleidspunten van de eigen regering.

Om 14:30 werd Cornwall gerond en een koers pal Noord aangehouden. Tot het naar bed gaan, van ons, geen bijzonderheden vermeldenswaard.

04 sept. Dublin.

Het is half tot ons doorgedrongen dat er werd aangemeerd, in Dublin dus. Voor de zekerheid toch maar de wekker gezet, was maar goed ook daar de kok de scheepstijd / NL tijd aanhield ipv lokale tijd die 1 hr. later ligt. Om naar de wal te gaan hadden we dus ruim voldoende tijd om ons hierop voor te bereiden. Rond 09:00 hr lokale tijd naar de wal gegaan, met de uitdrukkelijke instructie een veiligheidshelm en vestje te dragen tot de toegangspoort van het haventerrein. Penalty’s met een geldelijke boet zijn je deel wanneer je niet aan deze regels houdt. Met achterlating van de veiligheidsvoorzieningen bij de portier en een taxi gebeld kwamen we op tijd in de binnenstad aan.

Ons af laten zetten bij een tourist-office voor een plattegrond en overig nuttige informatie. Wat mooi in Dublin is geregeld; De Nationalen musea zijn gratis, welke ook nog dicht bij elkaar liggen. Wisten we niet dus een meevaller. Zou een goed idee zijn voor NL! Wel werd een gift gevraagd, hetgeen ruimhartig werd gedaan gezien de vele briefjes in de doorkijkboxen.

Wat opvalt is dat hetzelfde witte wijntje bijna het dubbele kost dan in NL. (in de winkel) Het eten in de restaurants valt daarentegen weer heel erg mee. Dat we ook nog met een kostuum terug aan boord kwamen kunnen we ook niet helpen als men deze voor de helft van de prijs aanbiedt, met een overhemd die nog de dubbele omslag aan de mouwen heeft. Kom daar nog eens om in NL tegen een zeer nette prijs!

In de avond weer terug naar boord. Blijkt toch dat je goed door moet vragen hoe het een en ander ’s avonds is geregeld. Blijkt de gate die je ’s morgens uit gaat ’s avond gesloten te zijn! Gelukkig komt er net een beveiligingsemployee langs aan de andere kant van het hek, die een alternatief gaf. Via een andere ingang naar binnen , maar dan heb je nog niet je veiligheidsvoorzieningen terug die je achter hebt gelaten bij de gate van de ochtend. Maar de behulpzame veiligheidsmedewerker, was het geen moeite te veel om het een en nader weer te regelen. Wij liepen daarna netjes over de aangegeven banen naar boord.

05 sept. Een zeedag.

Om ongv. 06:00 werden we gewekt door het starten van de motor, hetgeen we maar even voor kennisgeving hebben aangenomen en ons nog even omgedraaid. Na het ontbijt zaten we al ruim op de Ierse zee, met nog steeds de koude noordenwind in de rug, ging met een gangetje van 19 knopen (34 km/hr.) pal zuid. De bemanning heeft het minder druk en bezig met schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimten. De Ierse zee is niet zo druk bevaren, wat de gelegenheid geeft om wat uitgebreider op de brug van ervaringen en gedachten te wisselen.

Dit zeker met een bemanning op de brug die uit Oost Europese en/of Baltische staten komt en aan dek meestal van Filipijnse oorsprong zijn. (zeer vriendelijk) . Er lijkt toch een soort ingeboren argwaan tegen de USA te bestaan die ook wel vergelijkbaar is hoe wij naar Rusland kijken. Men ziet ook wel dat een aantal structurele zaken niet juist zitten bij hen (denk aan corruptie in kleine en grote zaken), maar wij hebben ook wel zo onze bedenkingen bij bepaalde zaken in NL en EU.

Bottom line: Mag dan bij ons de rechtelijk macht en het overheidsapparaat minder corrupt zijn, zij zijn duidelijk trotser op hun land en wie ze zijn. Moet toch te denken geven dat de vele schepen die Rotterdam aandoen bijna geen Nederlands bemanning heeft, zowel officieren als dekbemanning !

Om 19:30 werd Cornwall wederom gerond en zo met het laatste zonnetje recht van achteren langs de Engelse zuidkust gegaan. Na dit nog op ons hebben laten inwerken, hebben we een boek gepakt. Geen internet dus geen mails en Wordfeut ed, geeft een hoop extra tijd. Niet te vergeten je hapje eten wordt ook verzorgd.

06 sept. Kanaal – R’dam.

Met een steeds mooier wordend weer langs de zuidkust van Engeland richting Het Kanaal. Met op zee een stuk frisser weer, wordt het dus geen korte broeken weer. Richting het kanaal werd het weer mooier en met recht in de wind opvaren was het op het achterdek goed te doen. Allengs werd het drukker met schepen daar een ieder in de fuik tussen Dover en Calais door moet, wat voor ons rond 14:00 hr. was. Door verschillende zandbanken vanaf Dover richting Rotterdam kan niet simpel in een rechte lijn worden gevaren. Daar komt bij dat containerschepen beduidend sneller varen dan de bulkschepen, vraagt dit om zeer alert te zijn. Dan de schepen die komen van de Belgische havens (Antwerpen Zeebrugge en Oostende) hebben voorrang op die komen uit de richting Dover.

Er was een mooi helder zonnetje wat voor de 2de stuurman reden was om een zonnetje te schieten, met als doel de kompas afwijking uit te rekenen. Dit ook om de rekenvaardigheid op pijl te houden daar men regelmatig op bijscholing moet. Zag de verschillende formules waar de Cosinus en de Sinus veel in voorkomen. (goniometrie dus, ook gehad vele jaren terug!)

De loods kwam om 21:00 hr. aan boord, gooide z’n jas uit en nam gelijk het roer over. Geen lange plichtplegingen gelijk aan het werk, stelde de apparatuur naar z’n eigen behoefte en smaak in. Zo ook z’n eigen laptop die geheel los van het schip staat, dus mocht de scheepsapparatuur het laten afweten dan heeft de loods nog altijd zijn eigen informatie systeem, als back up, om de positie van het schip t.o.v. de geul en overige schepen te bepalen.

Toeval of niet op de Waterweg kwamen we het containerschip WEGA tegen waar we in 2014 het rondje Noordzee mee hebben gedaan. Zo ook enkele marineschepen die de Havendagen van Rotterdam hadden opgeluisterd. Bleek vlgs info van de loods jammer genoeg deels is verwaaid en in het (regen) water gevallen te zijn. Hebben daar niets van bemerkt, in tegendeel zelfs.

Om 23:05 lagen weer vast in de Eemhaven aan de RST terminal van Rotterdam. Gelijk de kapitein bedankt voor de gastvrijheid daar je nooit in de haven zeker bent wie even tijd heeft om gedag te zeggen. We mochten terug komen! (Daar tijdens het laden / lossen de bemanning 6 hr op en 6 hr. af loopt, dit in tegenstelling op zee van 4hr op 8 hr af, maakt men vaak lange dagen).

Na het aanmeren werden bijna gelijk de kranen in gereedheid gebracht om te gaan lossen, dat rond 24:00 hr. goed op gang kwam.

07 sept.

Om 07:30 hr. op , ons laatste ontbijt genoten en de koffers gepakt. Gelukkig internet verbinding , via dongel, zodat een taxi centrale gebeld kon worden. Via de taxi centrale dus een taxi besteld, die na enig zoekwerk ons vond. Het is goed dat er mobile telefoons zijn, maar toen die er nog niet waren kon je ook makkelijker de havens bereiken!

Liesbeth & Gerard Koekkoek

Sept. 2015